ѕ≥знайко
ƒо розд≥лу: ¬се дл€ раннього розвитку

“онкощ≥ вихованн€ ≥ навчанн€ шульг

¬и п≥дозрюЇте, що ваша дитина - шульга? ƒозвольте вас прив≥тати! ¬аша дитина - особлива.

—правжн≥й шульга не лише пише ≥ працюЇ л≥вою рукою. ÷е та людина, у €коњ пров≥дними Ї ≥ л≥ва рука, ≥ л≥ве вухо, ≥ л≥ве око.

як визначити, що ваша дитина - шульга.

—постер≥гайте за новонародженим. якщо мал€ прот€гом першого м≥с€ц€ житт€, лежачи на спинц≥, регул€рно притискаЇ праву ручку до тулуба, а л≥ву вит€гуЇ вперед, то воно - шульга. “акож, дом≥нуючу руку можна розп≥знати по повороту голови прот€гом перших 3-5 дн≥в житт€ мал€ти. якщо, лежачи на спинц≥, дитина мимовол≥ нахил€Ї голову в правий б≥к, то вона правша, а €кщо в л≥вий - то шульга.

ѕроте, робити остаточний висновок про те, що дитина - шульга, можна, коли ваш малюк дос€гне 5 рок≥в. ƒо цього часу д≥ти однаково усп≥шно використовують обидв≥ руки

ѕоспостер≥гайте, €кою рукою дитина тримаЇ ложку п≥д час њж≥, в≥дчин€Ї двер≥ у к≥мнату, тримаЇ €блуко, кидаЇ сн≥жки, гладить к≥шку, тримаЇ морозиво на паличц≥, зубну щ≥тку, в≥дкручуЇ кришечку пл€шки, збираЇ ≥грашки ≥ т.д. ÷е допоможе визначити пров≥дну руку. ѕри цьому, не давайте дитин≥ предмети в ручку, поклад≥ть њх на ст≥л на р≥вн≥й в≥дстан≥ в≥д обох рук, посередин≥. якщо ≥з 10 справ прот€гом дн€ 7 ≥ б≥льше буде зроблено л≥вою рукою, ваша дитина - шульга. якщо близько половини - у вас амб≥декстральний малюк, тобто, обидв≥ п≥вкул≥ його мозку представлен≥ однаково сильно. ¬ цьому випадку вам також краще скористатис€ рекомендац≥€ми дл€ л≥воруких д≥тей.

ўоб визначити пров≥дне око, згорн≥ть у трубочку листок паперу ≥ запропонуйте дитин≥ через цю трубочку на щось подивитис€. ƒо €кого ока вона њњ п≥днесе, те ≥ Ї Ђголовнимї. ўоб знайти пров≥дне вухо, попрос≥ть малюка уважно послухати, €к цокаЇ годинник. ƒо нього в≥н нахилитьс€ Ђголовнимї вухом.

„и необх≥дно перевчати дитину-шульгу?

” часи наших мам ≥ бабусь л≥ворук≥сть не заохочувалась. ” школ≥ ≥ вдома дитину-шульгу змушували все робити правою рукою, намагаючись зламати ≥ перевчити. ўо ж ≥з цього виходило? «ам≥сть обдарованоњ, талановитоњ, усп≥шноњ людини у 90% випадк≥в дитина виростала невротиком-невдахою.

“ак, людину можна навчити виконувати д≥њ правою рукою зам≥сть л≥воњ. јле от зм≥нити розпод≥л функц≥й м≥ж п≥вкул€ми мозку не в змоз≥ н≥хто. —аме цим можна по€снити те, що у д≥тей-шульг, €ких вперто перевчали, дуже часто розвиваЇтьс€ невроз. ћозок перенавчених шульг увесь час знаходитьс€ у стан≥ п≥двищеноњ напруги, а отже, вони дуже драт≥влив≥ ≥ легко збуджуван≥. “акож, можлив≥ порушенн€ сну ≥ апетиту, головн≥ бол≥, безп≥дставн≥ страхи, алерг≥чн≥ реакц≥њ, зниженн€ ≥мун≥тету, част≥ застуди.

¬≥дм≥нност≥ в≥д праворуких.

 

ƒ≥ти-шульги б≥льш емоц≥йн≥, чуйн≥ до думки близьких. ћають €скраво виражен≥ ≥нтереси ≥ схильност≥, пристрасть до €когось хоб≥. ” шульг п≥зн≥ше розвиваЇтьс€ зв'€зне мовленн€, немаЇ ст≥йких у€влень про те, де правий, а де л≥вий б≥к. ¬ у€вленн≥ таких д≥тей л≥тери ≥ цифри можна написати ≥ прочитати не лише в дзеркальному, а й у горизонтальному ≥ вертикальному напр€мку.

ѕ≥д час писанн€ ≥ читанн€ дитина-шульга губить р€док, погано перемальовуЇ граф≥чн≥ зображенн€ ≥ анал≥зуЇ просторов≥ сп≥вв≥дношенн€, переставл€Ї л≥тери при написанн≥, викривлюЇ пропорц≥њ ф≥гур, губитьс€ п≥д час визначенн€ просторового положенн€ предмету (п≥д, над, на, за). “ак≥ д≥ти погано концентрують увагу, вони набагато пов≥льн≥ш≥, оск≥льки дл€ сприйн€тт€ ≥ опрацюванн€ ≥нформац≥њ потребують б≥льше часу.

ќсобливост≥ навчанн€

—в≥тло ≥ навчальн≥ пос≥бники мають знаходитис€ в≥д дитини-шульги з правого боку. «а партою такий малюк маЇ сид≥ти зл≥ва - так йому не заважатиме права рука сус≥да. «ошит потр≥бно розкладати ≥з нахилом управо ≥ направл€ти правий нижн≥й кут до центра грудноњ кл≥тки школ€рика. ƒитина-шульга п≥д час написанн€ л≥тер найчаст≥ше рухаЇтьс€ справа нал≥во. “акий напр€мок письма дуже незвичний, проте у нењ все вийде, €кщо дитина пост≥йно буде вправл€ти л≥ву руку.

ќдна ≥з вправ, що допоможе розвинути л≥ву руку, така: нехай малюк покладе долоню на ст≥л ≥ по черз≥ в≥дриваЇ в≥д поверхн≥ кожен пальчик. —ама долон€ при цьому маЇ бути нерухома.

 оли дитина-шульга починаЇ читати реченн€, њй абсолютно байдуже, зв≥дки починати - з к≥нц€, середини чи з початку р€дка. ќбразне мисленн€ маленького шульги можна використовувати п≥д час його навчанн€ грамот≥ ≥ письму. —каж≥ть, що л≥тера Ђ’ї - це крокуючий чолов≥чок, л≥тера Ђ‘ї под≥бна до окул€р≥в, а л≥тера Ђ„ї схожа на носик чайника.

“екст книги рекомендовано закривати непрозорою л≥н≥йкою чи шматочком картону ≥ в≥дкривати почергово слово за словом (чи нав≥ть склад за складом) по м≥р≥ просуванн€ дитини дал≥ за текстом. ћалюк читатиме так до тих п≥р, поки навичка утримувати потр≥бний напр€мок ≥ сл≥дкувати за р€дком не стане автоматичною.

ѕ≥д час писанн€ д≥ти часто вивод€ть л≥тери дзеркально, не дописують букви ≥ слова, губл€ть р€док. Ќеобх≥дно м'€ко вказувати дитин≥ на њњ помилки ≥ розвивати звичку писати ≥ читати зл≥ва направо. ƒл€ цього можна позначити чимось л≥ву руку дитини (браслетом або годинником), оск≥льки шульги часто плутають л≥ву ≥ праву руку. ѕозначена рука завжди буде слугувати м≥сцем початку р€дка.

≤ще одна вправа: заповн≥ть р€док однаковими л≥терами (наприклад. Ђ–ї), а к≥лька ≥з них спец≥ально напиш≥ть неправильно, дзеркально. Ќехай дитина знайде ц≥ л≥тери. “акож, можна в певних л≥терах Ђзабутиї дописати €к≥сь елементи - нехай дитина зробить це сама.

¬ жодному раз≥ не дозвол€йте дитин≥ перенапружуватис€. ƒ≥ти-шульги швидше втомлюютьс€ - це особлив≥сть њхньоњ нервовоњ системи. «ан€тт€ ≥з шульгою маЇ тривати не б≥льше н≥ж 15-20 хвилин. ѕот≥м в≥дпочинок, а через певний час можна знову повертатис€ до навчанн€.

ћожливо, перерахован≥ вище задач≥ видадутьс€ батькам шульг надзвичайно складними, проте насправд≥ це не так. ѕост≥йна систематична робота з дитиною скоро почне приносити своњ плоди ≥ ви п≥дготуЇте свою дитину до подальшого навчанн€ без шкоди дл€ њњ ф≥зичного ≥ нервового здоров'€.

ј пот≥м, можливо, у низц≥ ≥мен великих шульг з'€витьс€ ≥ њњ ≥м'€.

¬≤ƒќћ≤ Ў”Ћ№√»

- ћикола ЋЇсков - в≥домий рос≥йський письменник, написав опов≥данн€ ЂЎульгаї

- √арр≥  аспаров - чемп≥он св≥ту з шах≥в

- —ерг≥й –ахман≥нов - рос≥йський композитор, п≥ан≥ст, диригент

- ¬олодимир ƒаль - творець вс≥м в≥домого тлумачного словника

- —ерг≥й ѕрокоф'Їв - в≥домий композитор

- ≤ван ѕавлов - рос≥йський учений-ф≥з≥олог

- ¬асил≥й  андинський - художник

- Ќейл јрмстронг - перша людина на м≥с€ц≥

÷≤ ј¬≤ ‘ј “»

- 13 серпн€ в≥дм≥чають ћ≥жнародний день шульги

- ”с≥ б≥л≥ ведмед≥ - шульги

- 500 м≥льйон≥в людей на наш≥й планет≥ - шульги

- ¬≥домий шульга Ћеонардо да ¬≥нч≥ писав справа нал≥во ≥ прочитати написане можна було лише за допомогою дзеркала

 

ўо вам допоможе?

—пец≥альна л≥тература:

»ван  арасев. ≈сли ваш ребенок - левша.

—танислав ћартынов. «доровье ребенка - в ваших руках, стать€ Ђ“ак как же все-таки быть с левшами?ї

“. Ќ. ћарютина и ќ. ё. ≈рмолаев. ¬ведение в психофизиологию.



ƒата публикац≥њ: 22.09.2016