Пізнайко
До розділу: Проблеми виховання

Чомучки і все про них

Особливе мислення дошкільника

Чому дме вітер? Звідки починається річка? Хто робить сніг?.. Десятки і сотні запитань сиплються на голови дорослих. Зазвичай ми просто відхрещуємося від них, інколи, заглиблені у свої думки, щось відповідаємо, інколи вони самі змушують нас замислитися. І справді, як пояснити дитині, чому трава зелена і звідки беруться діти? Минуть роки, перш ніж малюк буде готовий сприйняти наукову картину світу, дізнається та зрозуміє ті внутрішні механізми, які лежать в основі процесів, що його зацікавили. Але малюк не може і не хоче чекати: відповісти йому потрібно зараз.

Процес активного пізнання, охоплення світу, мислення починається задовго до того, як ваша дитина стане дошкільником. Ось однорічний малюк, знайшовши якийсь гострий предмет, із захопленням дряпає ним меблі, шпалери, ось дворічний уважно розбирає іграшку на частини: що ж там усередині?

«Що ж усередині?» – це і є основне завдання людського мислення. Зрозуміти внутрішні зв’язки явищ, зазирнути за видиму поверхню – з цим не може впоратися сприйняття, тут потрібна допитлива людська думка, що прагне порівняти, виміряти і всюди проникнути. На початку, в перші роки життя, дитина «мислить руками», розбираючи, дряпаючи, ламаючи – тобто у доступній йому формі змінюючи предмети. Мислення дитини поки лише наочно-дійове – заглиблене у безпосередню і активну дію, зміну речей. В цьому його сила і в цьому ж – обмеженість. Мислення одно-дворічних малюків зайняте лише тим, що поряд, що можна помацати, спробувати на смак, розгвинтити чи розібрати.

Однак уже в цей час, непомітно та поступово, в мисленні дитини готується «великий переворот»: у малюка формуються засоби, з допомогою яких він може називати, позначати, а значить і уявляти явища та їх зв’язки. І найдієвіший із цих засобів – мова. До 3 років дитина активно засвоює декілька тисяч слів, вміє граматично їх змінювати, складати невеликі речення. Світ, у якому живе малюк, ніби подвоюється, тепер це не тільки зовнішній, видимий світ, світ який можна почути і відчути, але й світ, виражений у словах, уявленнях, поняттях. Можливості мислення суттєво збільшуються. Тепер воно може охопити увесь «всесвіт»: не тільки оточуючі предмети, але і явища природи, космосу і сферу соціальних відносин людей. До зірок і планет не можна доторкнутися, свою голову не розбереш на частини, аби глянути, де там знаходиться сон. Однак запитати про це можна. І дошкільник запитує, запитує, запитує…



Дата публикації: 07.09.2012