ѕ≥знайко
ƒо розд≥лу: ѕроблеми вихованн€

як в≥дпов≥дати на дит€ч≥ запитанн€

як в≥дпов≥дати на дит€ч≥ запитанн€

« цього приводу хочетьс€ згадати старий €к св≥т анекдот. …дуть батько ≥ пТ€тир≥чний син, син њсть €блуко ≥ запитуЇ: Ђ“ату, а чому €блуко темн≥шаЇ?ї Ђ–озум≥Їш, синку,Ц в≥дпов≥даЇ батько. Ц ¬ наш≥й атмосфер≥ м≥ститьс€ в≥льний активний кисень. ” той же час €блуко м≥стить у соб≥ кальц≥й, магн≥й ≥, що особливо важливо,Ц зал≥зо. «ал≥зо вступаЇ в реакц≥ю з в≥льним киснем. ” результат≥ отримуЇмо оксид трьохвалентного зал≥за, €кий маЇ характерний бурий кол≥рї. ѕостаЇ довга пауза. Ђ“ату, а ти зараз ≥з ким розмовл€в?ї

“ож не будемо брати приклад з цього надто вже розумного татус€. “ут дорослим треба зрозум≥ти, що част≥ше варто в≥дпов≥дати не на запитанн€ Ђчомуї, а на запитанн€ Ђдл€ чогої. “обто, Ђсинку м≥й, €блуко темн≥Ї, коли ти довго його њси. ¬оно потемн≥ло, щоб ти швидше його зТњвї.

Ќа запитанн€ малюк≥в треба в≥дпов≥дати, так, аби њм було зрозум≥ло. ÷е не завжди просто, особливо €кщо малюк запитаЇ про квантову теор≥ю, почувши по телев≥зору та запамТ€тавши таке ц≥каве словосполученн€. ƒ≥ти Ц ≥стоти дивовижн≥, щоб њх зрозум≥ти, потр≥бно й самому стати хоч трохи дитиною, спробувати поставити себе на м≥сце малюка, подивитис€ на це його очима. ƒитина чимось схожа на ≥нопланет€нина. ¬она щодн€ в≥дкриваЇ нов≥ й нов≥ закони, €к≥ нам, дорослим, давно в≥дом≥ та зрозум≥л≥. ≤ ми нав≥ть забули, що колись ≥ сам≥ цього не знали. якщо вам важко щось перекласти з дорослоњ мови на дит€чу, п≥дбер≥ть дек≥лька хороших енциклопед≥й дл€ найменших ≥з зрозум≥лими картинками та доступними дл€ дит€чого розум≥нн€ текстами. Ќасправд≥ нав≥ть найскладн≥ш≥ реч≥ можна по€снити спрощеною мовою. “≥льки не плутайте простоту з прим≥тив≥змом! ¬аша дитина Ц людина дуже розумна, вдумлива, в чомусь нав≥ть мудра. ¬она багато що здатна зрозум≥ти.

“ак, в≥дпов≥дати на дит€ч≥ запитанн€ потр≥бно. јлеЕ не на вс≥. ÷е геть не означаЇ, що варто втекти в≥д в≥дпов≥д≥. ѕросто ≥снуЇ багато запитань, на €к≥ малюк ≥ сам ц≥лком може в≥дпов≥сти, €кщо трохи пом≥ркуЇ. Ќавч≥тьс€ вид≥л€ти так≥ запитанн€ з≥ шквалу Ђчомуї ≥ Ђнав≥щої. “ак ви навчите свого малюка думати, допоможете зробити важливий висновок: неможливо знати все, але Ї багато речей та €вищ, €к≥ можна зрозум≥ти самост≥йно. ѕросто запитайте малюка Ђј ти €к гадаЇш?ї

як бути, €кщо запитанн€ загнало вас у глухий кут? —користайтес€ почутт€м гумору, памТ€таючи про в≥к малюка. ѕофантазуйте Ц в≥дпов≥дь може бути трохи казковою, зате приЇмною ≥ доступною дл€ розум≥нн€ дитини. Ѕатькам важливо п≥дтримати дитину в бажанн≥ запитувати ≥ здобувати ≥нформац≥ю, ≥ тод≥ пот€г до нових знань залишитьс€ з ним на довг≥ роки.

—тимулюйте малюка ставити запитанн€, обговорюючи з ним з раннього дитинства доступн≥ дл€ нього теми. якщо малюк знатиме, що ви завжди готов≥ його вислухати ≥ в≥дпов≥сти на вс≥ його Ђчомуї ≥ Ђнав≥щої, то доросл≥шаючи ≥ стикаючись з б≥льш серйозними питанн€ми Ц про добро ≥ зло, любов ≥ дружбу,Ц за допомогою та по€сненн€ми в≥н знову звернетьс€ до вас.



ƒата публикац≥њ: 06.01.2017