ѕ≥знайко
ƒо розд≥лу: ѕроблеми вихованн€

ƒит€ч≥ страхи

„асто батьки стурбован≥ про€вами дит€чих страх≥в. ÷≥ страхи характерн≥ дл€ певного в≥ку ≥ Ї показником повноц≥нного розвитку емоц≥йноњ сфери дитини. ƒл€ здорового, нормально розвиненого малюка перел€к ≥ страх Ц природна реакц≥€, що про€вл€Їтьс€ в процес≥ п≥знанн€ оточуючого св≥ту. ¬ дошк≥льному в≥ц≥ страхи виникають част≥ше, н≥ж у подальш≥ роки. ƒл€ кожного в≥ку характерн≥ своњ страхи.
Х ” 2 роки виникаЇ страх раптовоњ, неоч≥куваноњ по€ви незнайомого р≥зкого звуку, болю, висоти, самотност≥, може виникнути страх перед тваринами, транспортом, що рухаЇтьс€. „аст≥ше за все малюк цього в≥ку боњтьс€ темр€ви.
Х ” 3 роки зТ€вл€Їтьс€ страх перед покаранн€м.
Х ¬≥д 3 до 5 рок≥в багато хто з д≥тей боњтьс€ казкових персонаж≥в (част≥ше Ѕабу-€гу,  ощ≥€, у€вних Дмонстр≥вФ), болю, неоч≥куваних звук≥в, води, транспорту, самотност≥, темр€ви ≥ замкнутого простору.
Х ” 6 рок≥в ≥нколи зТ€вл€Їтьс€ страх смерт≥ (власноњ та батьк≥в), в≥н про€вл€Їтьс€ не пр€мо, а в бо€зн≥ напад≥в, пожеж, стих≥й.
ƒошк≥льники дуже чуттЇво реагують на конфл≥кти в родин≥ Ц це посилюЇ страхи. Ќер≥дко страхи про€вл€ютьс€ при хворобах когось ≥з дорослих в с≥мТњ, операц≥€х.
ѕерерахован≥ страхи мають тимчасовий, перех≥дний, в≥ковий характер, з ними не треба боротис€, просто п≥дтримуйте ≥ заспокоюйте малюка, приймаючи таку особлив≥сть його псих≥чного розвитку. ќднак бувають ≥нш≥ страхи, що називаютьс€ невротичними. ¬ њх основ≥ Ц псих≥чна травма, невм≥нн€ дорослого впоратис€ з в≥ковими проблемами дитини, жорсток≥сть у в≥дносинах, конфл≥кти у с≥мТњ, висока тривожн≥сть у батьк≥в. “ак≥ страхи сам≥ не проход€ть, необх≥дна допомога спец≥ал≥ст≥в (психолога, психотерапевта), зм≥на стилю вихованн€. ƒопомагають подолати страхи ≥гров≥ методики-корекц≥њ: малюванн€ страх≥в; складанн€ казкових ≥стор≥й з доброю к≥нц≥вкою ≥ програванн€ њх у с≥мТњ.
якщо в дитини неспок≥йний сон з кошмарами, њй важко засинати, вона страшитьс€ темр€ви, у нењ занижена самооц≥нка, це означаЇ, що дитина чогось боњтьс€.
як уникнути виникненн€ й закр≥пленн€ страх≥в:
Х Ќ≥коли не зачин€йте малюка в темн≥й незнайом≥й к≥мнат≥.
Х Ќе зал€куйте дитину (в≥ддам чуж≥й т≥тц≥, прийде Ѕаба-€га ≥ забере тебе, не п≥дходь, собака вкусить тощо).
Х ѕеретворюйте злих героњв на добрих (вигадуйте казки Ц €к Ѕаба-€га стала хорошою, €к павучок допом≥г д≥вчинц≥ вийти з л≥суЕ).
Х Ќе перенавантажуйте фантаз≥ю дитини: ≥грашки мають в≥дпов≥дати в≥ку, виключ≥ть з дит€чого перегл€ду агресивн≥ ф≥льми та мультф≥льми, обережно в≥дбирайте книги дл€ читанн€ (у 3 роки дитина може зл€катис€ вовка з Д„ервоноњ ЎапочкиФ, а 2-р≥чному малюков≥ н≥ до чого купувати робота з≥ зброЇю чи крокодила з розз€вленою пащею).
Х «аздалег≥дь готуйте дитину до садочка ≥ школи.
Х ѕ≥двищуйте самооц≥нку малюка.
Х ѕодолайте власн≥ страхи (перед транспортом, л≥фтом, собакою тощо) ≥ не заражайте ними д≥тей.
Х ¬раховуйте, що б≥льш за все схильн≥ до розвитку страх≥в емоц≥йно-чуттЇв≥ та вразлив≥ д≥ти, а також д≥ти, у €ких дуже добре розвинена у€ва.
Х «аохочуйте розвиток самост≥йност≥, нехай малюк в≥дчуЇ, що в≥н багато вм≥Ї, багато знаЇ.


ƒата публикац≥њ: 13.09.2016