ѕ≥знайко
ƒо розд≥лу: ѕроблеми вихованн€

ƒ≥ти ≥ грош≥: вчимо дитину розумно розпор€джатис€ коштами

ѕсують д≥тей не грош≥, а глупота дорослих. (¬. Ћев≥)

¬ажко у€вити соб≥ сучасну дитину без грошей у кишен≥. ѕитанн€ про те, ск≥льки давати ≥ чи варто взагал≥ давати грош≥ малеч≥, €к правило, виникаЇ ≥з початком навчанн€ у школ≥. ўоб дитина почувалас€ забезпеченою ≥ при цьому не губила грош≥ ≥ не в≥ддавала њх Ђпросто такї ≥ншим, б≥льш Ђпросунутимї у ф≥нансовому план≥ друз€м, психологи рад€ть завчасно навчити њњ користуватис€ грошима.

ѕочинати навчанн€ потр≥бно тод≥, коли дитина починаЇ розум≥ти, дл€ чого потр≥бн≥ грош≥, ≥ усв≥домлювати, що Ђр≥знокольоров≥ пап≥рц≥ї можна обм≥н€ти на щось важливе, наприклад, на морозиво чи цукерки. ¬ажливо по€снити дитин≥, €к ≥ чому грош≥ потрапл€ють в родину, €к правильно в≥дкладати частину кошт≥в на майбутнЇ, €к ≥ чому ми обм≥нюЇмо наш≥ грош≥ на продукти харчуванн€, од€г, розваги ≥ т.д. ѕ≥сл€ Ђтеоретичноњ частиниї можна починати практикум - самост≥йний пох≥д на закупи. —початку покупки найкраще зд≥йснювати разом ≥з дитиною, показуючи, де на поличках знаход€тьс€ потр≥бн≥ товари, ≥ звертаючи увагу на ц≥нники. ћалеч≥ можна дов≥рити заплатити на кас≥, звертаючи увагу на те, що потр≥бно дати касиров≥ грош≥, забрати чек ≥ решту. ƒитина дуже швидко почне розум≥ти роль грошей, адже вони з абстракц≥њ перейдуть у категор≥ю Ђц≥нност≥ї. ” школ≥ мал€та часто позичають одне в одного грош≥, €кщо в них самих немаЇ необх≥дноњ суми. —тосовно цього варто встановити правила: кому можна давати грош≥ (наприклад, кращому другов≥), чи потр≥бно просити друга повернути борг ≥ €к це краще зробити. ѕ≥сл€ цього шк≥льн≥ Ђдоброд≥њї не зможуть обкрутити навколо пальц€ дитину, в≥д≥бравши в нењ грош≥. ¬арто попередити малечу, що можуть виникнути ситуац≥њ, коли у школ≥ хтось ≥з д≥тей захоче в≥д≥брати в нењ грош≥, програти таку ситуац≥ю ≥ по€снити, €к њй потр≥бно реагувати ≥ що робити.

ƒ≥ти 6-7 рок≥в част≥ше використовують Ђтоварнийї обм≥н, ан≥ж грошовий. ¬они просто обм≥нюють грош≥ на бажаний товар, не думаючи про те, вистачаЇ грошей чи н≥. ѕроте дуже скоро ситуац≥€ зм≥нюЇтьс€ ≥ д≥ти починають розум≥ти, що грош≥ губити не можна, адже њх можна ≥з користю витратити. ƒо 9-10 рок≥в все част≥ше починаЇ виникати питанн€: €к же можна поповнити своњ грошов≥ запаси? —еред шк≥льних способ≥в - обм≥н ≥ продаж предмет≥в колекц≥онуванн€, виконанн€ завдань за грош≥, плата за др≥бн≥ послуги тощо. ¬ цей момент важливо не втратити контроль над ф≥нансовою активн≥стю дитини.

Ќавчитис€ розумно користуватис€ грошима, не маючи њх, не можна, вт≥м, так само, €к ≥ навчитис€ кататис€ на велосипед≥ без велосипеда. “ому дл€ дитини потр≥бно створити дох≥д. ƒжерел може бути три:

  • регул€рна виплата кишенькових грошей;
  • грошов≥ подарунки;
  • грош≥, зароблен≥ самост≥йно.

ƒл€ маленьких д≥тей основний дох≥д - це кишеньков≥ грош≥.

¬ √ерман≥њ к≥льк≥сть кишенькових грошей у д≥тей заф≥ксована на законодавчому р≥вн≥: дитин≥ у в≥ц≥ до 6 рок≥в потр≥бно вид≥л€ти 50 цент≥в на тиждень, 7-р≥чн≥й - 1,5-2 Ївро, 10-р≥чн≥й - 10-12 Ївро, а 13-р≥чн≥й - вже 20 Ївро. ѕ'€тнадц€тир≥чний п≥дл≥ток маЇ отримувати 25-30 Ївро на тиждень. якщо батьки не виплачують дитин≥ грош≥ за Ђдержавним тарифомї, то вона може подати на них скаргу. «л≥сна в≥дмова виплачувати кишеньков≥ грош≥ загрошуЇ батькам штрафом. ¬т≥м, н≥мецьк≥ родини ц≥лком можуть соб≥ дозволити так≥ виплати, адже там батьки отримують спец≥альну грошову допомогу на д≥тей в≥д держави.

Ќа€вн≥сть у дитини кишенькових грошей даЇ њй можлив≥сть самост≥йно приймати р≥шенн€ про необх≥дн≥сть т≥Їњ чи ≥ншоњ покупки. «ам≥сть пост≥йних прохань щось придбати, вона сама може обрати предмет, час ≥ м≥сце покупки. ќбмежен≥сть суми спонукатиме малечу до пошуку ≥ анал≥зуванн€ р≥зноман≥тних вар≥ант≥в витрат.

—к≥льки? —ума маЇ залежати, по-перше, в≥д статк≥в родини, а по-друге - в≥д в≥ку дитини. ѕочинати варто з невеликих сум. Ќе потр≥бно посп≥шати зб≥льшувати к≥льк≥сть кишенькових грошей, нав≥ть €кщо статки вашоњ родини це дозвол€ють. —к≥льки кошт≥в ваша дитина зможе витратити розумно дл€ свого в≥ку, враховуючи, що вс≥ основн≥ покупки робить мама? Ќер≥дко в родин≥ буваЇ так мало Ђв≥льнихї грошей, що кишеньков≥ суми дл€ школ€рика видаютьс€ батькам марнотратством. ” таких випадках дати дитин≥ зовс≥м невелику, символ≥чну суму краще, н≥ж не давати н≥чого. ѕам'€тайте: нав≥ть жмен€ др≥бних монет дасть маленькому школ€рику в≥дчутт€ самост≥йност≥.

як часто? ўо менша дитина, то част≥ше, поск≥льки д≥ти, на в≥дм≥ну в≥д дорослих, ≥накше сприймають час. якщо малеч≥ видати кишеньков≥ грош≥ одразу на весь м≥с€ць, то вона, скор≥ше за все, витратить усю суму за перш≥ к≥лька дн≥в. ѕершокласникам грош≥ краще давати щодн€, а старшим д≥т€м - раз на м≥с€ць (наприклад, у день вашоњ зарплати). ÷е п≥дведе њх до усв≥домленн€ такого важливого пон€тт€ €к Ђбюджетї ≥ навчить розпод≥л€ти ф≥нанси на пер≥од.

якщо ж дитина проситиме у матер≥ чи батька р≥зн≥ суми залежно в≥д њхнього настрою, самопочутт€ чи поточноњ ф≥нансовоњ ситуац≥њ, вона не навчитьс€ планувати власн≥ видатки ≥ засвоњть рабську ф≥лософ≥ю прохача, ц≥лковито залежного в≥д настрою батьк≥в.

 онтроль. Ќа що ж в основному витрачають грош≥ д≥ти? ѕроход€чи повз магазинчик чи €тку, б≥льш≥сть д≥тей не може в≥дмовити соб≥ у задоволенн≥ купити ч≥пси, цукерки, жуйки, сухарики ≥ колу. Ќе найкорисн≥ш≥ реч≥ дл€ дит€чого орган≥зму, чи не так? ќтже, потр≥бно обов'€зково обговорити з дитиною, на що вона витрачатиме кишеньков≥ грош≥. ѕри цьому завжди важливо залишити малеч≥ виб≥р: ти можеш придбати сок чи пооб≥дати у столов≥й, купити щось ≥з необх≥дних канцел€рських вироб≥в, але в≥дмовити соб≥ у придбанн≥ цукерок тощо. ѕотр≥бно враховувати, що строгий контроль над видатками позбавл€Ї волод≥нн€ кишеньковими грошима сенсу.

—варити чи н≥, €кщо ви вважаЇте покупку дитини нерозумною? ј ви завжди витрачаЇте грош≥ правильно ≥ купл€Їте лише потр≥бн≥ вам реч≥? ѕитанн€ риторичне. Ќе помил€Їтьс€ лише той, хто н≥чого не робить. як же навчити дитину робити в≥рний виб≥р? ѕотр≥бно говорити з нею про ц≥нн≥сть ≥ корисн≥сть будь-€коњ реч≥. ѕо€сн≥ть дитин≥, що б ≥ще можна було купити за ц≥ грош≥. ѕор≥внюйте, проте не свар≥ть за покупку, привертайте увагу та ≥нтерес дитини до д≥йсно ц≥нноњ ≥ потр≥бноњ реч≥, по€снюючи њњ переваги. ѕри цьому ви см≥ливо можете висловити свою думку стосовно покупки. ÷е не буде вигл€дати €к док≥р, радше €к порада.

 ” наступн≥й частин≥: ƒ≥ти ≥ грош≥. √рош≥, зароблен≥ самост≥йно ≥ грошов≥ подарунки.



ƒата публикац≥њ: 26.09.2013