Пізнайко
До розділу: Проблеми виховання

Діти і гроші: вчимо дитину розумно розпоряджатися коштами

Псують дітей не гроші, а глупота дорослих. (В. Леві)

Важко уявити собі сучасну дитину без грошей у кишені. Питання про те, скільки давати і чи варто взагалі давати гроші малечі, як правило, виникає із початком навчання у школі. Щоб дитина почувалася забезпеченою і при цьому не губила гроші і не віддавала їх «просто так» іншим, більш «просунутим» у фінансовому плані друзям, психологи радять завчасно навчити її користуватися грошима.

Починати навчання потрібно тоді, коли дитина починає розуміти, для чого потрібні гроші, і усвідомлювати, що «різнокольорові папірці» можна обміняти на щось важливе, наприклад, на морозиво чи цукерки. Важливо пояснити дитині, як і чому гроші потрапляють в родину, як правильно відкладати частину коштів на майбутнє, як і чому ми обмінюємо наші гроші на продукти харчування, одяг, розваги і т.д. Після «теоретичної частини» можна починати практикум - самостійний похід на закупи. Спочатку покупки найкраще здійснювати разом із дитиною, показуючи, де на поличках знаходяться потрібні товари, і звертаючи увагу на цінники. Малечі можна довірити заплатити на касі, звертаючи увагу на те, що потрібно дати касирові гроші, забрати чек і решту. Дитина дуже швидко почне розуміти роль грошей, адже вони з абстракції перейдуть у категорію «цінності». У школі малята часто позичають одне в одного гроші, якщо в них самих немає необхідної суми. Стосовно цього варто встановити правила: кому можна давати гроші (наприклад, кращому другові), чи потрібно просити друга повернути борг і як це краще зробити. Після цього шкільні «добродії» не зможуть обкрутити навколо пальця дитину, відібравши в неї гроші. Варто попередити малечу, що можуть виникнути ситуації, коли у школі хтось із дітей захоче відібрати в неї гроші, програти таку ситуацію і пояснити, як їй потрібно реагувати і що робити.

Діти 6-7 років частіше використовують «товарний» обмін, аніж грошовий. Вони просто обмінюють гроші на бажаний товар, не думаючи про те, вистачає грошей чи ні. Проте дуже скоро ситуація змінюється і діти починають розуміти, що гроші губити не можна, адже їх можна із користю витратити. До 9-10 років все частіше починає виникати питання: як же можна поповнити свої грошові запаси? Серед шкільних способів - обмін і продаж предметів колекціонування, виконання завдань за гроші, плата за дрібні послуги тощо. В цей момент важливо не втратити контроль над фінансовою активністю дитини.

Навчитися розумно користуватися грошима, не маючи їх, не можна, втім, так само, як і навчитися кататися на велосипеді без велосипеда. Тому для дитини потрібно створити дохід. Джерел може бути три:

  • регулярна виплата кишенькових грошей;
  • грошові подарунки;
  • гроші, зароблені самостійно.

Для маленьких дітей основний дохід - це кишенькові гроші.

В Германії кількість кишенькових грошей у дітей зафіксована на законодавчому рівні: дитині у віці до 6 років потрібно виділяти 50 центів на тиждень, 7-річній - 1,5-2 євро, 10-річній - 10-12 євро, а 13-річній - вже 20 євро. П'ятнадцятирічний підліток має отримувати 25-30 євро на тиждень. Якщо батьки не виплачують дитині гроші за «державним тарифом», то вона може подати на них скаргу. Злісна відмова виплачувати кишенькові гроші загрошує батькам штрафом. Втім, німецькі родини цілком можуть собі дозволити такі виплати, адже там батьки отримують спеціальну грошову допомогу на дітей від держави.

Наявність у дитини кишенькових грошей дає їй можливість самостійно приймати рішення про необхідність тієї чи іншої покупки. Замість постійних прохань щось придбати, вона сама може обрати предмет, час і місце покупки. Обмеженість суми спонукатиме малечу до пошуку і аналізування різноманітних варіантів витрат.

Скільки? Сума має залежати, по-перше, від статків родини, а по-друге - від віку дитини. Починати варто з невеликих сум. Не потрібно поспішати збільшувати кількість кишенькових грошей, навіть якщо статки вашої родини це дозволяють. Скільки коштів ваша дитина зможе витратити розумно для свого віку, враховуючи, що всі основні покупки робить мама? Нерідко в родині буває так мало «вільних» грошей, що кишенькові суми для школярика видаються батькам марнотратством. У таких випадках дати дитині зовсім невелику, символічну суму краще, ніж не давати нічого. Пам'ятайте: навіть жменя дрібних монет дасть маленькому школярику відчуття самостійності.

Як часто? Що менша дитина, то частіше, поскільки діти, на відміну від дорослих, інакше сприймають час. Якщо малечі видати кишенькові гроші одразу на весь місяць, то вона, скоріше за все, витратить усю суму за перші кілька днів. Першокласникам гроші краще давати щодня, а старшим дітям - раз на місяць (наприклад, у день вашої зарплати). Це підведе їх до усвідомлення такого важливого поняття як «бюджет» і навчить розподіляти фінанси на період.

Якщо ж дитина проситиме у матері чи батька різні суми залежно від їхнього настрою, самопочуття чи поточної фінансової ситуації, вона не навчиться планувати власні видатки і засвоїть рабську філософію прохача, цілковито залежного від настрою батьків.

Контроль. На що ж в основному витрачають гроші діти? Проходячи повз магазинчик чи ятку, більшість дітей не може відмовити собі у задоволенні купити чіпси, цукерки, жуйки, сухарики і колу. Не найкорисніші речі для дитячого організму, чи не так? Отже, потрібно обов'язково обговорити з дитиною, на що вона витрачатиме кишенькові гроші. При цьому завжди важливо залишити малечі вибір: ти можеш придбати сок чи пообідати у столовій, купити щось із необхідних канцелярських виробів, але відмовити собі у придбанні цукерок тощо. Потрібно враховувати, що строгий контроль над видатками позбавляє володіння кишеньковими грошима сенсу.

Сварити чи ні, якщо ви вважаєте покупку дитини нерозумною? А ви завжди витрачаєте гроші правильно і купляєте лише потрібні вам речі? Питання риторичне. Не помиляється лише той, хто нічого не робить. Як же навчити дитину робити вірний вибір? Потрібно говорити з нею про цінність і корисність будь-якої речі. Поясніть дитині, що б іще можна було купити за ці гроші. Порівнюйте, проте не сваріть за покупку, привертайте увагу та інтерес дитини до дійсно цінної і потрібної речі, пояснюючи її переваги. При цьому ви сміливо можете висловити свою думку стосовно покупки. Це не буде виглядати як докір, радше як порада.

 У наступній частині: Діти і гроші. Гроші, зароблені самостійно і грошові подарунки.



Дата публикації: 26.09.2013