ѕ≥знайко
ƒо розд≥лу: «доров'€ дитини

јутизм Ц не вирок!

”се житт€ св≥ту не варте одн≥Їњ дит€чоњ сльози
‘. ћ. ƒостоЇвський


јутизм Ц це хвороба чи просто ≥накше сприйн€тт€ реальност≥? ¬≥н передаЇтьс€ генетично, чи виникаЇ внасл≥док псих≥чних розлад≥в?

Boy-with-autism“ерм≥н Ђаутизмї (в≥д грецького autos Ц сам) був уведений псих≥атром ≈. Ѕлейлером ≥ тлумачитьс€ €к Ђв≥д≥рван≥сть асоц≥ац≥й в≥д даних досв≥ду, ≥гноруванн€ д≥йсних в≥дносинї.
ƒит€чим аутизмом називають особливу форму порушенн€ псих≥чного розвитку з нер≥вном≥рним розвитком р≥зних псих≥чних функц≥й, з≥ своЇр≥дними емоц≥йно-повед≥нковими, мовними й ≥нод≥ ≥нтелектуальними розладами. ѕроте, актив≥ст руху за права аутист≥в ƒ. —инклер стверджуЇ: Ђјутизм Ц це спос≥б ≥снуванн€ї.
ƒл€ сучасних медицини ≥ психолог≥њ аутизм Ц це терм≥н, що описуЇ широкий спектр проблем. —уть њх пол€гаЇ в тому, що сигнали з навколишнього св≥ту, €к≥ надход€ть у мозок, блокуютьс€, затримуютьс€ або перекручуютьс€. ÷е послаблюЇ здатн≥сть людини сп≥лкуватис€ ≥ сп≥впрацювати з ≥ншими людьми, сп≥вчувати.

ѕочинати боротис€ з хворобою важливо на ранньому етап≥, тому сл≥д розум≥тис€ на њњ ознаках.
ќсновн≥ ви€ви раннього дит€чого аутизму можна пом≥тити вже прот€гом першого року житт€:
- у малюка п≥зно виникаЇ Ђрефлекс пожвавленн€ї, тобто в≥н не реагуЇ на присутн≥сть дорослих, €к ≥нш≥ немовл€та;
- дитина не ф≥ксуЇ погл€д на обличч€х, б≥льше уваги прид≥л€ючи предметам;
- можлива негативна реакц≥€ на годуванн€;
- дитина на руках у матер≥ може бути мл€вою або, навпаки, занадто напруженою;
- формуванн€ навичок ход≥нн€ затримуЇтьс€, нер≥дко спостер≥гаютьс€ так≥ порушенн€: ход≥нн€ на пальц€х, розмахуванн€ руками, п≥дстрибуванн€.

ƒл€ старших д≥тей хворих на аутизм характерн≥ три основн≥ повед≥нков≥ особливост≥:
1) р≥зко виражена в≥дчужен≥сть в≥д зовн≥шнього св≥ту Ц ≥нкапсул€ц≥€;
2) зациклен≥сть на звичному розпор€дку житт€ (страх перед зм≥нами);
3) специф≥чн≥ порушенн€ мовленн€.

ћам≥ й татов≥ потр≥бно памТ€тати про ≥ндив≥дуальн≥ особливост≥ дитини з аутизмом.

Girl-with-autismЌавчанн€ сл≥д зд≥йснювати враховуючи загальн≥ рекомендац≥њ, а також беручи до уваги специф≥чн≥ реакц≥њ дитини.
ѕередус≥м потр≥бно дотримуватис€ режиму, оск≥льки д≥ти-аутисти дуже бол≥сно сприймають будь-€к≥ незвичн≥ д≥њ.
¬край важливо навчити дитину слова Ђстопї, адже вона може не пом≥чати потенц≥йноњ небезпеки Ц наприклад, може переходити вулицю просто перед машиною або торкатис€ гар€чих предмет≥в. якщо малюк буде знати слово Ђстопї, ви можете вберегти його в≥д багатьох травм.
Ќе варто уникати товариства ≥нших д≥тей Ц дитина може в≥дв≥дувати садок, перебуваючи в груп≥ бодай по 2Ц3 години на день.
ƒуже важливо в≥двол≥кати малюка в≥д беззм≥стовних рух≥в, наприклад, заохочуючи до танц≥в або стрибк≥в на м≥сц≥.
якнайб≥льше розмовл€йте з дитиною, нав≥ть €кщо вона ви€вл€Ї байдуж≥сть. Ѕатькам сл≥д памТ€тати, що њхн€ крих≥тка потребуЇ сп≥лкуванн€ нав≥ть б≥льше за ≥нших д≥ток.
Ќе забувайте, що будь-€ка людина деколи потребуЇ самоти, зокрема й д≥ти з аутизмом. “ому потр≥бно облаштувати дл€ малюка спец≥альний ЂтаЇмнийї куточок, де йому н≥хто не заважатиме.
ƒ≥ти з аутизмом любл€ть гойдалки, вони допомагають розвивати вестибул€рний аппарат.
ѕильнуйте за сп≥лкуванн€м дитини з домашн≥ми тваринами. ƒ≥ти-аутисти можуть агресивно ставитис€ до них. ѕерш н≥ж завести домашнього улюбленц€, подаруйте крих≥тц≥ мТ€ку ≥грашку.
Ѕажано в≥дв≥дувати з дитиною р≥зн≥ центри дл€ д≥тей-аутист≥в, щоби бути об≥знаними щодо нових методик л≥куванн€ хвороби та корекц≥њ повед≥нки. ќбовТ€зково знайд≥ть хорошого л≥кар€-псих≥атра, €кий в≥дстежуватиме особливост≥ дитини ≥ динам≥ку њњ розвитку.
“акож важливо правильно п≥д≥брати медикаментозну терап≥ю.
„асто малюки з аутизмом мають приховану харчову алерг≥ю. ¬илученн€ з рац≥ону алергену може спри€ти значним пол≥пшенн€м у повед≥нц≥ дитини. “акож д≥ти-аутисти можуть страждати на брак цинку або надлишок м≥д≥, тому варто пер≥одично робити анал≥зи, щоб вчасно ви€вити в≥дхиленн€ показник≥в в≥д норми.

™диного методу л≥куванн€ аутизму в д≥тей нараз≥ немаЇ, але б≥льш≥сть методик спр€мована на пол≥пшенн€ функц≥онуванн€ центральноњ нервовоњ системи. ÷е передбачаЇ пост≥йн≥ зан€тт€ з малюком Ц батьки можуть вдаватис€ до допомоги педагог≥в, психолог≥в, терапевт≥в ≥ логопед≥в.
“а головне Ц не забувати, що д≥ти Ц найб≥льше щаст€ в житт≥. ÷≥нуйте та обер≥гайте њх!

√≥ренко —в≥тлана



ƒата публикац≥њ: 14.10.2014