ѕ≥знайко
ѕошук на сайт≥
ƒо розд≥лу:  орисн≥ посиланн€

„и можна порушувати ≥нтелектуальну власн≥сть?

ƒруз≥! —ьогодн≥ поговоримо про дуже важливу проблему кожного видавництва ≥ кожного автора Ч плаг≥ат.

„и можливо в сучасному св≥т≥ зробити щось ориг≥нальне? Ќаск≥льки неприпустиме використанн€ чужих доробк≥в у своњх ≥нтересах? ѕро це ми й розпов≥мо.
 ожен, хто став жертвою крад≥жки ≥нтелектуальноњ власност≥, може сказати, €к це образливо, коли те, до чого ти доклав максимум зусиль, просто цупл€ть. “а окр≥м образи з боку автора ц≥ д≥њ призвод€ть ще й до адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥дальност≥. 

„омусь так Ђ≥сторично склалос€ї, що все те, що викладено назагал, належить ус≥м. “ак≥ думки й породжують плаг≥ат. јле закони ≥снують, ≥ в≥дпов≥дальн≥сть за њх порушенн€ теж. «д≥йснюючи так зване запозиченн€, б≥льш≥сть людей нав≥ть не замислюЇтьс€ про на€вн≥сть авторського права. ÷е означаЇ, що без письмового дозволу автора публ≥чне або комерц≥йне використанн€ його твор≥в заборонено! 

¬арто зазначити, що це може мати дл€ автор≥в, а також дл€ видавц≥в велик≥ ф≥нансов≥ втрати. –≥ч у тому, що за порушенн€ авторських прав передбачена компенсац≥€ в розм≥р≥ в≥д 10 до 50 000 м≥н≥мальних зароб≥тних плат (ч. 2 ст. 52 «акону ”крањни Ђѕро авторське право ≥ сум≥жн≥ праваї). 

ўоб уникнути досить неприЇмного звинуваченн€ у плаг≥ат≥ та не порушити прав ≥нших людей, потр≥бно дотримуватис€ простих правил:
- думку автора, наведену досл≥вно, варто брати в лапки;
- цитуванн€ великого уривка маЇ вид≥л€тис€ в текст≥ ≥ншим кеглем, шрифтом, п≥дкресленн€м, б≥льшими абзацними в≥дступами тощо);
- скороченн€ цитати, що не викривлюЇ думки автора. ћ≥сце скороченн€ позначаЇтьс€ квадратними дужками з трикрапкою всередин≥;
- перефразуванн€, зм≥на словоформ чи в≥дм≥нк≥в. ” такому раз≥ в квадратних дужках подаЇтьс€ покликанн€ на джерело (€кщо наприк≥нц≥ наведено перел≥к використаноњ л≥тератури, то його пор€дковий номер у ньому).
≤нша не менш важлива ознака добросов≥сного використанн€ Ч точне покликанн€ на автора, назву виданн€, м≥сце й р≥к його опубл≥куванн€, джерело.
јле найб≥льш правом≥рний спос≥б використанн€ матер≥алу, €к ми вже зазначили ран≥ше, Ч це отриманн€ дозволу на використанн€ твору в≥д автора або ≥ншоњ особи, що маЇ авторськ≥ права.

картинка з журналу ѕ≥знайко на обкладинц≥ книжки


” своњй практиц≥ ми неодноразово стикалис€ з проблемою, коли наш≥ ≥люстрац≥њ Ђнеправом≥рно запозичувалиї. ѕрим≥ром, зображенн€, €ке ви бачите на обкладинц≥ книжки "¬ишиваночки барвист≥", було намальовано дл€ нашого журналу. ј один ≥з най€скрав≥ших приклад≥в в≥дбувс€ в далекому 1998 роц≥, коли одну з ≥люстрац≥й без дозволу було вз€то дл€ обгортки цукерок. ўо робити видавництву в так≥й ситуац≥њ? ¬их≥д один Ч суд. —праву ми виграли, бо авторське право було на нашому боц≥. “а ск≥льки ще таких випадк≥в було, Ї ≥ буде в ≥стор≥њ кожного видавництва й кожного автора?

” будь-€кому раз≥, авторське право Ч це д≥Ївий ≥нструмент, €кий може захистити права творц≥в на њхньому шл€ху. «а належного р≥вн€ охорони з боку держави воно стимулюватиме њх творити без побоювань, що результати творчоњ та ≥нтелектуальноњ прац≥ будуть запозичен≥.

ћи закликаЇмо вс≥х бути в≥дпов≥дальними й з повагою ставитис€ до чужоњ прац≥, дотримуючись визначених законом правил. Ѕудьте чесн≥ насамперед ≥з собою, адже хто знаЇ, чим зак≥нчитьс€ таке невинне запозиченн€.

ƒарина јлЇксЇЇва



ƒата публикац≥њ: 10.12.2020